Wytyczne Google dla Webmasterów

Ogólna opinia mówi, że algorytmy Google są owiane wielką tajemnicą. Zasadniczo tak jest, aczkolwiek istnieje źródło, jeżeli które przeczytasz ze zrozumieniem, wiele Tobie objaśni. Z doświadczenia wiem jedno, trzymając się wytycznych, nie zrobisz krzywdy stronie w trakcie pozycjonowania.
Największą sztuką w całym pozycjonowaniu, jest cierpliwość, zachowanie rozsądku, spokoju i trzymanie się pewnych zasad. O tych zasadach będę pisał poniżej, mam nadzieję, że będzie to tekst pomocny.

Search Console

Wskazówki ogólne

Istnieje podział na trzy ogólne zasady, które są wręcz wymagane w trakcie indeksowania każdego serwisu internetowego. Pierwszą z nich jest ułatwienie Google znalezienie Twoich stron. Druga to ułatwienie zrozumienia zawartości na Twoich stronach internetowych. Ostatnia to ułatwienie użytkownikowi korzystanie ze stron, które publikujesz. Wszystkie te wskazówki są operacjami do przeprowadzenia na Twojej stronie internetowej oraz w narzędziach Search Console.

Ułatw Google znalezienie Twoich podstron witryny.

Sprawdź, czy witryna posiada odpowiednio skonstruowane menu z czytelną i łatwą nawigacją. Każdy link do kolejnej podstrony, powinien mieć ‘title’, a jeżeli wybrałeś obrazy jako odnośnik, powinny zawierać atrybut ‘alt’.

Jeżeli zakończyłeś prace nad stroną, pamiętaj o mapach witryny. Prześlij je za pomocą Google Search Console, by ułatwić znalezienie robotom całej witryny. W miarę możliwości ogranicz liczbę linków na stronie. Sprawdź, czy serwer WWW prawidłowo obsługuje nagłówek HTTP ‘If-Modified-Since’. Dzięki temu będzie mógł poinformować Google, czy treść witryny zmieniła się od czasu jej ostatniego zindeksowania. Pozwala też zmniejszyć obciążenie łącza.

Ustaw odpowiednio plik robots.txt, zapobiegając indeksowaniu nieskończonych przestrzeni, jakimi są strony wyników wyszukiwania. Pamiętaj również by go aktualizować. Jeżeli chcesz sprawdzić poprawność jego działania, Google oddaje do dyspozycji odpowiednie narzędzia.

Na ostatnim etapie pierwszego punktu, poproś Google o zaindeksowanie swoich podstron. I zadbaj o promocję swoich stron na innych stronach internetowych. Ciekawe prawda? Czyli linkowanie jednak jest wskazane.

Rozumienie zawartości stron przez Google.

Najważniejszą zasadą są przydatne, użyteczne i unikatowe treści. Jeżeli już je posiadasz, zastanów się, jakich słów internauci użyją by Cię znaleźć i użyj ich w treści. Nie zapomnij też o atrybutach ‘title’ oraz ‘alt’. Zaprojektuj witrynę tak, by uzyskać wyraźną pojęciową hierarchię stron.

Aby ułatwić Google dokładne zrozumienie zawartości witryny, zezwól na zindeksowanie wszystkich jej zasobów, które znacząco wpływają na renderowanie stron, w tym plików CSS i JavaScript istotnych dla właściwej interpretacji stron.

Ważne by istotne treści były widoczne na stronie. Nie ukrywaj treści, nie chowaj ich w elementach nawigacyjnych takich jak karty czy rozwijane harmonijki. Najlepiej umieszczać informacje ważne w domyślnym widoku strony.

Upewnij się, że linki do reklam nie wpływają na pozycję stron w wyszukiwarkach. Możesz na przykład zablokować te linki dla robota za pomocą pliku robots.txt, atrybutu rel=”nofollow” lub artybutu rel=”sponsored”.

Ułatwienie korzystania z witryny.

Jeżeli stosujesz odnośniki, postaraj się by były one tekstem, jeżeli decydujesz się na obraz, opisz go odpowiednimi atrybutami. Wszystkie odnośniki muszą prowadzić do aktywnych stron. Ja stosuję zasadę dla linków spoza moich witryn, by otwierały się w nowej karcie, dla swoich w tej samej.

Coraz częściej mówi się, że Google zwraca coraz większą uwagę na prędkość ładowania się strony. Zadbaj o odpowiednią jej optymalizację by była oceniona wysoko. Do testowania masz kilka narzędzi, najpopularniejsze to Google PageSpeed Insights oraz WebPageTest. Oba narzędzia są darmowe. Dodam tylko, że wyniki należy sprawdzić kilka razy, bo na najczęściej będą się trochę różniły. Zależy to między innymi choćby od dyspozycji i zajętości serwera.

Responsywność strony to kolejny z najważniejszych czynników. Pamiętaj o trendach, które oparte są na badaniach internetu i wskazują, że większość osób korzysta z niego za pomocą urządzeń mobilnych. Strona internetowa musi być responsywna. Na dzień dzisiejszy to już praktycznie obowiązek. Widać to choćby w wyraźnym podziale w narzędziach do testowania witryn. Warto też zwrócić uwagę na pracę strony w różnych przeglądarkach. No i postaraj się użyć protokołu HTTPS.

Podsumowanie

Okazuje się, wbrew krążącym opiniom, że można zdobywać linki, jest to wręcz wskazane. Jest to ewidentny dowód na to, że mądre pozycjonowanie stron internetowych, wcale nie jest zabronione. Ale to tylko znikoma część, podstawą jest odpowiednie SEO. Jakość witryny, jej użyteczne treści, tagowanie linków i obrazów, może zdziałać cuda. Zasada jest prosta, jeżeli oczekujesz efektów, musisz solidnie przygotować stronę.