Trendy SEO na 2021 rok.

Optymalizacja SEO dla wyszukiwarek internetowych, to podstawowy sposób na przyciągnięcie klientów, pod warunkiem, że z niego dobrze korzystasz. Ciągły rozwój strategii SEO, może jednak być dużym wyzwaniem. Jednak jest ono warte podjęcia takiego wysiłku. Około 75% użytkowników internetu, korzysta z organicznych wyników wyszukiwania, pomijając reklamy. Aż 28% tych wyszukiwań prowadzi do zakupu produktu lub usługi. Pierwsze wyniki wyszukiwania jednak wymagają wiele wysiłku, zarówno w procesie SEO jak i w pozycjonowaniu stron. Wymaga to uwzględnienia wielu czynników, ruchu, udziału w mediach społecznościowych, linków zwrotnych, a to tylko kilka przykładów. Poniżej opiszę kilka trendów, o których się mówi coraz częściej, a które pomogą w przygotowaniu strategii SEO na 2021 rok.

Wysokiej jakości, długie i unikatowe treści dla SEO.

Google wciąż powtarza, że kluczowym czynnikiem w rankingu, jest jakość treści serwisu. Lecz nasuwa się pytanie, co oznacza jakość dla Google? Pisząc treści, pamiętaj o zawarciu wiedzy fachowej, wiarygodności i ich unikatowości. Na tej podstawie Google określa czy strona zawiera przydatne treści wysokiej jakości.

Istnieje kilka sposobów na zapewnienie wysokiej jakości tekstów na stronie internetowej. Upewnij się na początek, jakie preferencje ma grupa docelowa Twoich klientów. Zorientuj się jakich zapytań owa grupa używa. Użyj tej wiedzy, by tworzyć zawartość, która spełni oczekiwania Twoich odbiorców. Swoje treści wspieraj statystykami i faktami. Nie zapomnij też o linkowaniu witryn, które posiadają autorytet i renomę, mogą być to strony edukacyjne, rządowe czy encyklopedyczne. Zadbaj też, jeżeli tylko to możliwe, o linki wewnętrzne, które wyjaśnią zagadnienie lub rozwiną temat.

Długość treści jest również kluczem do sukcesu. Dowodem są raporty na ten temat w różnych serwisach, które są autorytetem w sieci, takie jak semrush.com. Wynika z nich, że tekst o długości ponad 3 000 słów, generuje trzykrotnie większy ruch  i czterokrotnie więcej udostępnień. Długie wpisy osiągają także 3,5 razy więcej linków zwrotnych niż artykuły o średniej długości od 901 do 1200 słów. Skupienie się na długich treściach z pewnością pomoże osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj też o utrzymaniu ich jakości. Treści powinny też angażować użytkownika i być warte udostępnienia. Pisz fachowo ale pamiętaj, że większość Twoich odbiorców nie ma wiedzy jak osoba z branży, pisz też więc w zrozumiałym i czytelnym języku.

Więcej wyników dla wyróżnionych fragmentów

Gogle wprowadziło w 2017 roku mechanizm promocji wyróżnionych treści. Są one krótkie. Czasem, gdy wpisujemy zapytanie w wyszukiwarce, wyskakuje nad wynikami wyszukiwania pole w ramce. Są to wyróżnione fragmenty.

wyróżnione fragmenty stron
wyróżnione fragmenty stron

Fragmenty te zawierają krótką informację, najczęściej w formie pytania i odpowiedzi lub jako podsumowanie poradnika. Zweryfikuj zapytania wprowadzane przez użytkowników i spróbuj zawalczyć o te wyniki. Coraz więcej z nich „wykrada” ruch z organicznych wyników wyszukiwania. A jeżeli ta krótka informacja będzie zachęcająca, masz wygrana w kieszeni i potencjalnych klientów.

Optymalizacja obrazu

Wszystko wskazuje na to, że długoterminowy plan Google ma na celu systematyczne zwiększanie znaczenia zdjęć i obrazów w swojej polityce wyszukiwania. Założeniem jest, że w przyszłości ludzie zaczną używać obrazów do kupowania produktów czy uzyskiwania informacji. Sprawdź czy obrazy w twojej witrynie są zoptymalizowane. Zadbaj o ich nazwy, otagowanie, oznacz je tak, aby odpowiadały treściom na Twojej stronie. Pamiętaj też o dodaniu ich do map witryny, by ułatwić ich indeksowanie.

Również krótkie filmy we wpisach maja coraz większe znaczenie. Jeżeli nie tworzysz treści wideo, czas najwyższy się nad tym zastanowić. YouTube ma ponad miliard użytkowników! Jeżeli to Cię nie przekonuje, to sprawdź badania Cisco, filmy mają mieć największą część w wyszukiwanych wynikach. Ale pamiętaj o optymalizacji. Opis kanału nie powinien skupiać się tylko na frazach, ma mieć czytelny przegląd tego, co oferujesz. W przypadku YouTube, masz podpowiedzi podczas wprowadzania tytułów filmów, dzięki temu dowiesz się jakich tematów najczęściej szukają użytkownicy. Wykorzystaj to!

Wyszukiwanie głosowe

Wiele największych światowych firm, poświęciło wiele czasu i środków na rozwój asystenta wyszukiwania głosowego. Dziś każdy zna asystenta Google, Siri firmy Apple, Cortine czy Alexa od Amazon. Technologia wyszukiwania głosowego przeszła długą drogę i staje się coraz bardziej popularna. Statystyki pokazują, że już ponad połowa wszystkich wyszukiwani jest inicjowana za pomocą głosu. Przewiduje się również, że ponad połowa gospodarstw domowych będzie posiadała inteligentny głośnik do 2022 roku.

Ktoś jednak powie, że po wprowadzeniu głosowym zapytania do wyszukiwarki, jego wyniki i tak się wyświetlają. Oczywiście, że tak. Należy tu rozważyć jeden podstawowy i najważniejszy aspekt. Ludzie kiedy piszą, skracają znacznie długość zapytania. Przykładem może być wyszukiwanie głosowe: „jakie są nowe  trendy w pozycjonowaniu na rok 2021”, ale jeżeli ma napisać, będzie to brzmiało mniej więcej tak: „nowe trendy w pozycjonowaniu 2021”. Dlatego warto pochylić się nad analizą dłuższych, bardziej naturalnych, jak w rozmowie zapytań. Po takiej analizie, warto zoptymalizować dla nich treści na stronie.

Sztuczna inteligencja w SEO

Kilka lat temu Google wprowadziło algorytm RankBrain. Jest to przykład kierunku, w którym podąża strategia firmy. To typowy przykład wykorzystania sztucznej inteligencji AI. Najważniejszą cechą RankBrain jest umiejętność uczenia się. Algorytm jest ciągle rozwijany i śmiem twierdzić, że sztuczna inteligencja będzie już niedługo, najpopularniejszym trendem w SEO.

Najważniejsze pytanie brzmi, jak zoptymalizować swoje strony, uwzględniając algorytm RankBrain. Mimo, iż lider wyszukiwania nie dzieli się szczegółami, eksperci uważają, że odczucia i wrażenia użytkownika są najważniejszym czynnikiem. Zalicz się do nich czas spędzony na stronie. Cytowanie i dzielenie się informacją lub przejścia (konwersja) do stron kontaktu czy koszyka. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie w sklepie internetowym, sugerowanych produktów, na podstawie wcześniej przeglądanych kart.

Podsumowanie

Jak widać, SEO jest coraz bardziej złożonym procesem. Nie wystarcza już podstawowa optymalizacja słów kluczowych i meta opisów. Obecne trendy zmuszają nas do pomyślenia nad czymś więcej, jak filmy, wdrożenie sztucznej inteligencji czy optymalizacja dla wyszukiwania głosowego. Mimo iż podstawy są bardzo ważne, to rozwój Google, przymusza nas do podążania za nieustannie zmieniającymi się wskaźnikami. Lecz najważniejszym jest poświęcanie czasu na swój rozwój i naukę oraz inwestowanie środków finansowych w odpowiednie narzędzia.