Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego, to szereg działań, których celem jest pozyskanie klientów i zwiększenie sprzedaży. Celem takiej operacji jest takie uzyskanie efektywnej konwersji i osiągnięcie celu w postaci dokonanego zakupu. Aczkolwiek temat jest szeroki i wymaga głębszego pochylenia się nad nim. Tu skupię się nie na osiąganiu celów, a na samym przygotowaniu sklepu do pozycjonowania.

Osobiście wykonywałem zlecenia na różnych platformach zakupowych, ale artykuł niniejszy opiszę na podstawie KQS-a. Moim zdaniem, jest to na dzień dzisiejszy jeden z lepszych lub najlepszy sklep do efektywnego pozycjonowania. Mimo innych uciążliwych wad w jego obsłudze.

Atutem KQS jest zapewne cena, koszt licencji na dzień dzisiejszy to 800zł netto. Dodatkowo też trzeba pomyśleć nad wykonaniem odpowiedniego szablonu KQS. Lecz z punktu widzenia pozycjonera, jest to bardzo dobre (swoją drogą, bo proste) oprogramowanie. Należy tu podkreślić, że w ostatnim czasie, producent naprawdę się postarał i wprowadził rozwiązania, które zaczynają dorównywać konkurencji, a pod względem SEO, znacznie ją przewyższają.

pozycjonowanie sklepu internetowego

Optymalizacja dla PageSpeed Insights

Oprogramowanie sklepu jest na tyle dobre, że bez problemu można osiągnąć test z wynikiem ‘all green’. W ostatnich dniach w KQS (najnowsza aktualizacja), został dodany sugerowany przez Google format plików graficznych *.webp.

Jak już wcześniej pisałem, w pewnym momencie osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron ignorowały test prędkości. Na dzień dzisiejszy, jest to bardzo wysoko punktowany czynnik w algorytmie Google.

seo

Meta opisy i treści w HEAD

Sklep jest tak przygotowany, by bez problemu można było opisać każdą z podstron unikatowymi opisami SEO. Właśnie w zakładce SEO, możemy nadać każdej z podstron unikatowy Title, utworzyć odnośnik strony, opis META oraz słowa kluczowe (choć to ostatnie, już od lat nie jest używane)

Dużą zaletą jest możliwość edycji sekcji HEAD. Znajdziesz je w Ustawienia > Konfiguracja > Dodatkowa treść w sekcji HEAD sklepu. Możesz dopisać tu wiele rzeczy. Moim zdaniem w pozycjonowaniu bardzo ważne są dane strukturalne. Jest to świetne miejsce na dodanie danych LocalBusiness czy WebSite.  

Można również łatwo wbudować dane strukturalne produktu. W głównej karcie produktu mamy do wprowadzenia producenta, Kod produktu, Kod producenta, Kod kreskowy czy Kod PLU. Jest tu również wprowadzona ocena produktów przez użytkowników. Oczywiście funkcjonalność jest o wiele bardziej rozbudowana, ale przypomnę, że wpis jest na temat pozycjonowania sklepu internetowego.

Sklep również posiada możliwość opisów zdjęć. Nie śledzę skrupulatnie wszystkich platform e-commerce, ale z tego co wiem, to opisy zdjęć nie występują w nich często. Inne elementy treści możemy wyedytować w html-u i nadać im odpowiednie znaczniki. Ale o tym później.

Optymalizacja treści

Jak wiadomo, pozycjonowanie to w 50 % content. Unikatowość jest rzeczą oczywistą, zależy tylko od chęci właściciela strony, co się w niej znajdzie. W sklepie internetowym KQS, mamy, aż trzy sekcje opisu, które można umieścić w różnych miejscach elementów karty, plus krótki opis.

Pozostaje już tylko w wyobraźni, co można dzięki temu uzyskać. Tak jak wcześniej pisałem, dzięki edytorowi html, możemy dodać nie tylko meta opisy, ale możemy umieścić w treści zdjęcia czy filmy lub inne rzeczy jak wykresy itp.

sklep KQS

Treści są również w taki sam sposób możliwe do wprowadzenia w opisach kategorii, podkategoriach czy na stronach informacyjnych.

Dodatkowo tekst możemy sformatować za pomocą Tiny edytora, ale to tylko ciekawostka, która jest wykorzystywana w większości sklepów na dzień dzisiejszy.

Optymalizacja zdjęć

Zdjęcia możemy dodawać w kilku formatach: jpg, png czy wcześniej wspomniany webp. Ja osobiście, przed dodaniem zdjęć, dokonuję ich optymalizacji za pomocą najprostszego narzędzia jakim jest IrfanWiev. Doskonałe narzędzie, które potrafi ze zdjęcia o objętości 300 – 400 kb zrobić 20 – 30 kb plik. Rewelacja, idealne narzędzie do optymalizacji grafiki dla web-u.

Wcześniej również wspomniałem o możliwości dodawania opisów zdjęć. Jest to bardzo użyteczna funkcjonalność. Pamiętamy przecież, że w wyszukiwarce Google, możemy szukać treści ale również grafiki. Dzięki możliwości opisów zdjęć, jest bardzo prawdopodobne, że uzyskamy dodatkowy ruch organiczny z plików graficznych.

Responsywność

Sklep jest w pełni responsywny. Tylko od twórcy tematu zależy, jak to wykorzysta. Dzięki ‘małej wadze’ świetnie obsługują go urządzenia mobilne. Responsywność jest na dzień dzisiejszy tak oczywista, że nie ma sensu poświęcać czasu na jej opisywanie.

Pozycjonowanie KQS

Dzięki wcześniej opisanym zaletom, sklep świetnie się indeksuje i sam proces pozycjonowania jest czystą przyjemnością. Podczas dodawania poszczególnych kart w Search Console, rzadko występują błędy.

Adresy podstron można dostosować by były przyjazne dla wyszukiwarek. A dzięki dobrej optymalizacji, uzyskuje wysokie oceny w różnych narzędziach do badania jakości witryn. Jest szybki, prosty i czytelny, a to bardzo ważne atuty w procesie promocji stron internetowych.

Porównując tą platformę z konkurencją, daje ona pozycjonerom wszystkie mechanizmy do jej optymalizacji. Co ważne nie musimy dodatkowo kupować żadnych wtyczek, po prostu KQS to ma.

Reasumując

Jako osoba zajmująca się od lat pozycjonowaniem sklepów internetowych, od pewnego czasu, bardzo doceniam klientów, którzy mi je zlecają i posiadają tę platformę. Zaletą jest również wspomniana wcześniej niska cena oprogramowania. Bardzo łatwo jest również wdrożyć pracowników w obsługę tego sklepu, co nie zawsze u konkurencji jest takie czytelne i oczywiste.

Z dodatkowych zalet, to częste aktualizacje, które w ostatnim czasie wnoszą bardzo ciekawe i nowoczesne rozwiązania. Wykonanie aktualizacji, również nie sprawia większych trudności, nawet dla osób nie zajmujących się zawodowo informatyką. Z technicznego punktu widzenia, sklep ten jest również łatwy w przypadku konieczności naprawy przy różnego rodzaju awariach.

W odróżnieniu od konkurencji, nie ma również z nim problemów co do ilości produktów. Często bywa, że sklepy nie dają rady, gdy wrzucimy do nich w zależności od platformy czy 5k czy powyżej 10k produktów. KQS pod tym względem nie jest niczym ograniczony.

Wszystko to, mimo kilku niedociągnięć, powoduje, że jest to jedna z najlepszych o ile nie najlepsza platforma sprzedażowa e-commerce, którą możemy kupić za bardzo rozsądne pieniądze. Moja ocena to 8 na 10. Polecam.