Kiedy pisać, a kiedy nie pisać metaopisów?

Opisy meta wciąż mogą być ważne – ale nie zawsze. Teraz nie wszystkie strony internetowe muszą go mieć. Oto, co powinien każdy specjalista wiedzieć.

 

Wiele dyskusji na temat starej szkoły SEO poświęcono opisom meta – długości, treści, użyciu słów kluczowych i nie tylko.

Teraz pytanie brzmi – czy meta opisy są nadal ważne? A czy zmiana opisów meta wpływa na SEO?

Przeprowadziłeś audyt witryny z indeksowaniem za pomocą swojego ulubionego narzędzia SEO. Wszystko wydawało się w porządku, ale potem jesteś ostrzegany, że setki, tysiące lub miliony stron w danej witrynie nie mają metaopisów.

Czy panikujesz?

Możesz powiedzieć swojemu szefowi, że musisz spędzić następny miesiąc na pisaniu 155-znakowych opisów dla każdej strony w witrynie. Ale czy to naprawdę najlepsze wykorzystanie twojego czasu?

Niektóre strony internetowe po prostu nie potrzebują metaopisu.

Powody, dla których możesz nie chcieć pisać metaopisów.

Google nieustannie testuje i zmienia sposób wyświetlania wyników wyszukiwania

Limit wyświetlania meta-opisów zmieniał się kilkakrotnie. Od ~150-165 znaków, do 260-275 znaków, a następnie z powrotem do 165 znaków. W całej branży SEO rozwinęły się najlepsze praktyki dotyczące długości opisów meta.

Zmiany te zaowocowały wieloma wynikami, które zostały zoptymalizowane pod kątem poprzedniej krótszej wersji, które wyglądały nieoptymalnie. Potem, gdy ludzie zmienili opisy meta do nowej długości, cóż… Google zmienił to z powrotem.

Optymalizacja z uwzględnieniem tych zmian zajmuje dużo czasu, a większość witryn lepiej wypadałaby w tym okresie testowym bez metaopisu, zamiast tego, który byłby zbyt długi lub zbyt krótki.

Firmy mają ograniczone zasoby

Chociaż Google zaleca: „Upewnij się, że każda strona w Twojej witrynie ma opis meta”, stwierdza również, że użycie tych tagów w tworzeniu stron wyników wyszukiwania jest w najlepszym razie znikome.

„Google czasami używa tagu <meta> opisu ze strony do generowania fragmentu wyników wyszukiwania, jeśli uważamy, że zapewnia on użytkownikom dokładniejszy opis niż byłoby to możliwe wyłącznie na podstawie treści na stronie”.

 

„Czasami” robi dużo pracy.

Czy lepiej poświęcić swój czas na optymalizację opisów meta, które są używane tylko czasami przez wyszukiwarki, czy też na optymalizację treści, z których zawsze korzystają wyszukiwarki i użytkownicy?

Opisy meta to coś, na czym należy się selektywnie skupiać. Oznacza to również, że czasami selektywnie je ignorujesz.

Google zwykle pisze własny fragment opisu

Google prawie zawsze tworzy własny fragment opisu , nawet jeśli podasz opis meta.

Badanie Yoast porównujące zmiany długości opisu przed i po Google wykazało, że w dwóch trzecich przypadków Google użyło słów z pierwszego akapitu treści na stronie, aby utworzyć opis fragmentu.

Możesz lepiej poświęcić swój czas na optymalizację pierwszego akapitu niż na optymalizację tagów metaopisu, jeśli celem jest wpłynięcie na fragmenty opisu.

Zmuszenie Google do tworzenia fragmentów opisu to często świetna sprawa

Twój metaopis, zamieniony w słowa zawarte we fragmencie w SERP, ma taką samą szansę na odciągnięcie gościa, jak na zaproszenie go.

John Mueller z Google powiedział, że jednym z powodów, dla których przepisują meta opisy, jest to, że chcą dokładnie dopasować zapytanie wyszukiwania do strony.

Im więcej napiszesz we fragmencie, tym większa szansa na rozwianie tajemnicy tego, co kryje się za kliknięciem, na dobre, ale często też na złe.

Na przykład wiele postów na blogu opiera się na dużej różnorodności długich słów kluczowych i odpowiada na wiele bardzo różnych pytań w treści jednego posta.

Powiedzmy, że piszesz artykuł o jabłkach, w którym masz również dobry opis pomarańczy. Twój metaopis dotyczy wyłącznie jabłek – a użytkownicy szukający informacji o pomarańczach założą, że Twoja witryna nie zawiera tych informacji.

Dzięki statycznemu opisowi fragment wyniku wyszukiwania z mniejszym prawdopodobieństwem zawiera słowa kluczowe użyte przez wyszukiwarkę. Może to być mniej trafne niż fragment wygenerowany przez Google.

Nie wszystkie strony mają takie samo znaczenie dla SEO

Duże witryny często mają tysiące lub miliony stron, które nigdy nie będą generować znacznego ruchu z naturalnych wyników wyszukiwania. Zastanów się nad swoją polityką prywatności – ilu organicznych odwiedzających tam dociera?

Ręczne – a nawet programowe – utrzymywanie metaopisów na stronach, które nie mają potencjału do rankingu, jest stratą czasu.

Nie daj się zwieść konsultantowi lub zestawowi narzędzi, nie potrzebujesz metaopisu na każdej stronie, a nawet większości podstron.

Pamiętaj, że cała zawartość wymaga przyszłej konserwacji. O wiele lepiej byłoby nie mieć metaopisu niż kiepski lub przestarzały.

Podczas audytu witryny pod kątem opisów meta rozróżniaj strony, które ich potrzebują i te, które nie wymagają tego i utrzymuj tylko te, które są niezbędne.

Kiedy więc potrzebujesz metaopisu?

4 razy, kiedy absolutnie powinieneś podać opis meta

Strona główna

Twoja strona główna jest prawdopodobnie najbardziej krytyczną stroną internetową, więc strona główna zasługuje na świetny metaopis.

Wiele stron głównych ma charakter nawigacyjny, zawiera więcej obrazów i elementów projektowych oraz mniej tekstu akapitowego w porównaniu z innymi stronami w witrynie, co oznacza większą potrzebę metaopisu. Im mniej tekstu na stronie, tym bardziej prawdopodobne jest, że będzie potrzebny metaopis.

Jeśli zarządzasz witryną dla znanej marki, metaopis na stronie głównej daje szansę wpływania na postrzeganie firmy bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania.

Strony produktów i kategorii

Jeśli Twoja witryna istnieje, aby pomóc Twojej firmie w sprzedaży, strony produktów i kategorii są prawdopodobnie najbardziej krytycznymi stronami w Twojej witrynie, jeśli chodzi o zainteresowanie potencjalnych klientów na późniejszym etapie.

To są najważniejsze strony, które należy wykonać. Z pewnością warto poświęcić czas na dopracowywanie ich w jak największym stopniu.

Treści, które pojawiają się w Google

Jeśli Twoja witryna zawiera np. 2000 starych postów na blogu, ale tylko najlepsze 10% generuje znaczący ruch w sieci wyszukiwania, skoncentruj się na tych 10%.

Ulepszenie metaopisu starych treści, które nie są w rankingu (i nigdy nie zostaną sklasyfikowane w obecnym stanie), w ogóle nie poprawią Twojego ruchu ani jakości witryny — chociaż Twoje narzędzie SEO może Ci powiedzieć inaczej!.

Popraw opisy stron, które mają znaczną liczbę wyświetleń.

Strony znalezione w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale bez zawartości tekstowej

Na wielu stronach internetowych zawierających osadzone filmy, widżety i aplikacje brakuje tekstu opisowego, który Google mógłby wykorzystać w opisie wyników wyszukiwania.

Podobnie w przypadku stron z zasobami i innych stron, które są w zasadzie tylko listą linków, Google nie ma z czego czerpać, aby stworzyć optymalny opis.

W takich przypadkach witryna powinna zawierać metaopis, z którego mogą korzystać wyszukiwarki.

Ponownie, złota zasada brzmi: im mniej tekstu na stronie, tym ważniejszy staje się opis meta.

Na koniec, wiedz, kiedy ignorować alerty, najlepsze praktyki i wytyczne

W idealnym świecie, w którym specjalista SEO ma tylu członków zespołu, ile potrzeba do ręcznego tworzenia opisów meta i zmieniania ich na morzu stron w mgnieniu oka, wszystkie strony internetowe powinny mieć opisy meta.

Jednak wszyscy jesteśmy ograniczeni czasem i musimy wybrać, która taktyka jest warta zachodu. Ważne jest, aby ponownie rozważyć, czy te najlepsze praktyki są warte zainwestowania czasu.

To kontrowersyjne, ale prawdziwe. Jeśli nie zamierzasz pozycjonować się ze stroną, metaopisy po prostu nie są warte kłopotów z ich utrzymaniem.

Możesz lepiej zachęcić Google do tworzenia fragmentów opisu.