Efektywna strategia SEO | szymanski.biz.pl | 500 828 414

Efektywna strategia SEO – mini przewodnik

90% internautów nie podjęło decyzji o wyszukiwanej marce przed rozpoczęciem jej poszukiwania.

Każdego roku w Google pojawia się ponad dwa biliony zapytań. Silna strategia SEO może mieć wpływ na generowanie większej liczby potencjalnych klientów i bycie znalezionym przez nich. Oznacza to tysiące „klientów na wyciągnięcie ręki”, którzy są gotowi do zakupu.

Co to jest strategia SEO?

Mówiąc prościej, optymalizacja dla wyszukiwarek (SEO) to proces tworzenia witryny i treści łatwiejszej do znalezienia przez wyszukiwarki. Jednak w ciągle zmieniającym się krajobrazie najlepszych sposobów, narzędzi, usług marketingowych i aktualizacji algorytmów Google, możesz szybko się pogubić.

Aby marketerzy mogli wybrać, od czego zacząć pozycjonowanie stron i na jakich obszarach się skupić, by uzyskać najlepszy zwrot z inwestycji muszą posiadać odpowiednią strategię.

Przed podjęciem jakiejkolwiek taktyki SEO posiadanie solidnej strategii może pomóc w zdefiniowaniu drogi do sukcesu i oczekiwanych wyników. Kompleksowa strategia SEO powinna obejmować następujące elementy:

strategia SEO

Strategia i planowanie SEO

  • Definicja odbiorców docelowych
  • Audyt strony internetowej, jej rankingu i narzędzi Google
  • Cele i zadania

Po części ustalenia strategii i planowania, naturalnie zbierasz się do jej realizacji.

SEO – realizacja

  • Techniczne SEO
  • Optymalizacja treści
  • Pozycjonowanie stron – zdobywanie wartościowych linków.
  • Lokalne SEO (jeśli dotyczy)

Czym nie jest strategia SEO?

Istnieje wiele innych dyscyplin, które czasami są wrzucane do SEO. Marketing internetowy jest to duże spektrum działań i chociaż SEO zdecydowanie się w to mieści, łatwo jest pomylić powiązane tematy.

Oto rzeczy, które wchodzą w zakres marketingu internetowego, a nie SEO:

  • Optymalizacja współczynnika konwersji
  • Strategia mediów społecznościowych
  • Reklama PPC
  • Automatyzacja marketingu

Skuteczne pozycjonowanie strategia zaczyna się od podstaw.

Odbiorcy treści – Definicja

Kto odwiedza Twoją witrynę? Co ważniejsze, kogo chcesz zachęcić do odwiedzin na swojej stronie? Odpowiedź na te pytania to fundamentalny krok do kierowania odpowiedniego ruchu do Twojej witryny.

Potrzebujesz jasnego zrozumienia, kim jest Twój potencjalny klient i jakie są jego oczekiwania z wyników wyszukiwania kontekstowego.

 

Lubimy nazywać SEO „optymalizacją wyszukiwania opartą o zapytania klienta docelowego”. Czym naprawdę jest SEO? Definiowaniem, czego potencjalny klient szuka na każdym etapie swojej drogi i na jakim zasobie

jaki kanał zrealizuje to wyszukiwanie.

Zamiar – Czego szuka, oczekuje?

Kanał – Gdzie powinna mieścić się ta informacja?

Kontekst – Dlaczego tego szuka?

Optymalizacja – W jaki sposób potencjalny klient znajdzie oczekiwane informacje?

Kapitał – Jaki zasób spełni jego oczekiwania?

Realizacja celu – Jaki będzie następny krok drogi klienta?

Aby naprawdę mieć solidną platformę do pracy, idealnie byłoby mieć dobrze zdefiniowane informacje o klientach i mapę ich drogi.

Inicjatywy priorytetowe – Pokazują, dlaczego niektórzy kupujący traktują kategorię rozwiązań jako strategiczny priorytet, podczas gdy inni wybierają status quo.

Czynniki sukcesu – Pokazują, jakich zmian spodziewają się kupujący po wdrożeniu Twojego rozwiązania i dlaczego.

Postrzeganie barier – Pokazuje, dlaczego niektórzy kupujący nie uznaliby Twojej firmy lub rozwiązania za najlepszą opcję.

Droga kupującego – Pokazuje, którzy kupujący są zaangażowani w podejmowanie decyzji i jakim zasobom ufają.

Kryteria decyzyjne – To kryteria, według których kupujący oceniają opcje rozwiązania i podejmują decyzję o zakupie oraz dlaczego.

Zrozumieć siebie, Audyt strony internetowej

Częścią rozsądnej strategii SEO będzie dokładne zrozumienie Twojego aktualnego stanu rzeczy. To obejmuje pracę nad kilkoma technicznymi audytami stron internetowych, aby wyjaśnić, gdzie są twoje niedociągnięcia i na jakiej pozycji obecnie się znajdujesz?

Dlaczego to jest ważne? Cóż, możesz odkryć w swojej witrynie pewne techniczne przeszkody. Rozwiązanie problemu może zająć trochę czasu i pieniędzy. Lepiej jest dowiedzieć się, czy są problemy z góry niż czekając do realizacji planu.

Audyt witryny SEO

Na szczęście proces audytu został znacznie usprawniony dzięki zastosowaniu narzędzi i innych rozwiązań SEO. Zasadniczo narzędzia mogą zaindeksować witrynę, wyszukać znane problemy techniczne i wygenerować raport. Większość narzędzia pokaże jakąś ocenę i wygeneruje listę problemów do naprawienia z ich priorytetami.

Niektóre świetne narzędzia, których używamy do audytów witryn internetowych, to:

  • SEMRush
  • Ahrefs
  • Moz
  • Serpstat
  • Senuto
  • Sitebulb
  • MajesticSeo
  • GTmetrix
  • Google Lighthouse

Bardziej zaawansowane serwisy oferują również narzędzia do badania słów kluczowych i wgląd w konkurencję.

słowa kluczowe

Rankingi słów kluczowych i wyniki wyszukiwania

Zadaj sobie te trzy pytania:

Czy wiesz, jak się obecnie klasyfikujesz?

Czy jest to zgodne z Twoimi odbiorcami i celami?

Czy masz strony, które nie są indeksowane, a powinny?

Aby określić aktualne słowa kluczowe, niektóre z wyżej wymienionych narzędzi mogą przeanalizować Twoją aktualną widoczność.

Kolejną kluczową obserwacją jest liczba stron, na których obecnie znajdujesz się w rankingu. Łatwo to sprawdzić. Wpisz w pasku wyszukiwania: „site: twojawitryna.pl”. Dzięki temu zorientujesz się, ile Twoich stron znajduje się w indeksie Google.

Audyt narzędziami Google

Pewność, że Google Search Console jest poprawnie skonfigurowany, jest najważniejszym krokiem w Strategii SEO. Musisz też upewnić się, że Google Analytics jest poprawnie skonfigurowany, tak jak to, że strona

została przesłana do Google i że korzystasz z zarządzania ‘tagami’.

Google Search Console

Zapamiętaj Narzędzia Google są bardzo potężne, ale domyślnie mają konfigurację uniwersalną. Jak każde narzędzie, trzeba je ustawić i dostosować do Twojej witryny, odbiorców i ruchu.

Pytania dotyczące konfiguracji Google Analytics:

  • Czy odfiltrowujesz własny ruch?
  • Czy filtrujesz ruch swoich dostawców?
  • Czy filtrujesz ruch spamu / botów?
  • Czy Twoi odbiorcy są podzieleni na segmenty?
  • Czy skonfigurowano konwersje celów?
  • Czy jest włączone wyszukiwanie w witrynie?
  • Czy Twoje konto Google Ads jest połączone?
  • Czy Google Search Console jest połączone?
  • Czy grupy treści są włączone i poprawne?
  • Czy kod śledzenia jest prawidłowo zaimplementowany?

Google Search Console:

  • Czy skonfigurowano wersje https i www / inne niż www?
  • Czy mapa witryny została przesłana?
  • Czy przesłano plik Robots.txt?
  • Czy witryna jest zweryfikowana?
  • Czy są jakieś błędy indeksowania?
  • Czy zasoby są zablokowane?
  • Czy występują problemy z bezpieczeństwem lub złośliwym oprogramowaniem?
  • Czy są błędy 404?

Menedżer tagów Google (GTM):

  • Czy GTM jest zainstalowany?
  • Jakie tagi są zaimplementowane i czy działają poprawnie?
  • Jakie zdarzenia są śledzone?
  • Czy Google Analytics jest wdrażane przez GTM?

Wyznaczanie celów i kluczowe wskaźniki efektywności

Podobnie jak w przypadku każdej strategii marketingowej lub biznesowej, pomocne może być ustalenie określonych celów i zadań by utrzymać dokładność podczas kroków w trakcie optymalizacji.

Cele witryny

Jaki jest cel tej strony internetowej?

To pytanie, które zwykle zadajemy przy pierwszej ocenie stron internetowych. To powinno być oczywiste. Powinny być wyraźne wezwania do działania i dobrze zdefiniowane ścieżki treści (strona docelowa>

blog> zasób> konwersja itp.).

Cele konwersji

Ogólnym celem każdej witryny internetowej powinno być napędzanie biznesu. Zwykle ten proces ma kilka kroków: mapa drogi klienta lub mikro konwersje.

Dla sprzedawców e-commerce transakcja jest ostatecznym celem. W przypadku innych stron internetowych (B2B, informacyjnych, blogerów, itp.), cele prawdopodobnie doprowadzą do innych interakcji.

Oto kilka ogólnych konwersji, które prawdopodobnie będziesz śledził:

Konwersje pierwszego kroku:

  • Odbiór treści
  • Pobieranie zasobów (np. infografiki)
  • Subskrybcje (biuletyn, podcasty, filmy)

Konwersje połowiczne:

  • Pobieranie zasobów (oficjalne dokumenty, ebooki, studium przypadku, lista kontrolna itp.)
  • Quizy i ankiety
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Katalogi

Konwersje ostatnich czynności:

  • Wersja demonstracyjna produktu lub bezpłatna wersja próbna
  • Zapoznanie się z ceną lub specyfikacją
  • Strony szczegółów produktu
  • Kontakt (porozmawiaj z przedstawicielem, znajdź dystrybutora, prośba o wycenę)

Wskaźniki SEO

Twoje cele programu SEO zawsze będą bardziej uogólnione. Nie ustawiaj ich arbitralnie. Cele dotyczące skuteczności, takie jak „zwiększenie ruchu organicznego o 1000 wyświetleń miesięcznie”.

Po pierwsze, potrzebujesz czasu, aby ustalić solidną podstawę. Oznacza to, że Twój Google Analytics musi być poprawnie skonfigurowany i gromadzić dane przez rozsądny czas.

Dobre cele SEO na początek to:

  • Zwiększyć ogólne rankingi słów kluczowych niezwiązanych z marką
  • Zwiększyć ranking wokół tematu (wiele słów kluczowych – long tail)
  • Usuń blokowane zasoby dla wyszukiwarek
  • Zmniejsz liczbę błędów w witrynie (np. 404)
  • Maksymalizuj wydajność witryny

Gdy po zoptymalizowaniu witryny wszystko jest poprawnie skonfigurowane, a zawartość jest już dostępna zgodne ze słowami kluczowymi, możesz bardziej sprecyzować realizację celów SEO.

Oto kilka innych wskaźników, nad którymi możesz zacząć pracować:

  • Współczynnik klikalności (CTR)
  • Czas trwania sesji
  • Współczynnik odrzuceń i wyjść
  • Wyniki z wyszukiwań organicznych
  • Konwersje wyszukiwań organicznych
  • Ruch polecający

Jest więcej celów i wskaźników KPI SEO, które można ułożyć warstwowo, a także kilka, które mogą być oparte na wydarzeniach lub sezonowości.

Zrozumienie konkurencji

Jedną z największych zalet SEO jest potencjalne pozyskanie odbiorców konkurencji. Zawsze możesz osłabić pozycję swoich konkurentów lub zdobyć przyczółek, zanim będzie to skuteczne. Obserwowanie konkurencji pozwala również na porównanie wydajności Twojej optymalizacji, planowania efektywnego i skutecznego odkrywania nowych wyzwań na rynku. Musisz także wziąć pod uwagę konkurencję z „udziałem frazy”.

Na przykład, jeśli prowadzisz firmę produkującą opony samochodowe i optymalizujesz się pod kątem określenia „opony”, konkurujesz nie tylko z innymi producentami opon w wynikach wyszukiwania Google. Masz konkurencję w postaci sprzedawców opon, witryn z treściami motoryzacyjnymi i Wikipedii.

Świat słów kluczowych

Zakres słownictwa, z którego czerpiemy nasze terminy zapytań, może być bardzo duży. Wybór odpowiedniego terminu sprowadzają się do czterech kluczowych kwestii:

  • Jaka kluczowa fraza pasuje do oferty Twojej firmy
  • W jaki sposób kluczowa fraza pasuje do intencji i kontekstu osoby wyszukującej
  • Potencjalna wielkość ruchu związanego z wyszukiwaniem
  • Poziom trudności frazy

Bardzo ważne jest, aby wybrać sformułowanie najbardziej dopasowane do języka klientów a nie własnego. Będąc specjalistą w swojej branży operujesz fachowym słownictwem, w odróżnieniu od swoich klientów.

Sposób działania strategii słów kluczowych polega na rozpoczęciu od wybrania „głównego hasła”. Główne terminy to słowa kluczowe o dużej objętości, jedno- lub dwusłowne. Są one najtrudniejsze do pozycjonowania i

wynikający z tego ruch jest raczej ogólny wśród odbiorców.

Po ustaleniu swojej głównej frazy, zacznij szukać dłuższych, bardziej rozbudowanych zwrotów w podobnym zakresie do głównej frazy.

Po utworzeniu zakresu słów kluczowych nadszedł czas, aby dopasować te terminy do treści.

Planowanie treści

Aby uszeregować stronę internetową pod kątem słów kluczowych, musisz opublikować treść dotyczące tych terminów. Pozycjonowanie jest realne tylko na te słowa, które wyszukiwarki mogą odczytać z Twojej witryny.

Definiując plan marketingu treści SEO, będziesz potrzebować zdefiniowanych słów kluczowych by pisać na ich podstawie content.

Jaki jest model piasty i szprych?

Model SEO typu hub-and-spoke to praktyka grupowania tematów treści wokół centralnego motywu. Głównym tematem (główne słowo kluczowe lub z treści) jest centrum, wspierane przez wiele powiązanych elementów zawartości jako szprychy. Celem modelu jest skierowanie tematów pobocznych na główne frazy. Aby to zrobić, musisz dokładnie wyjaśnić temat i odpowiedzieć na pytania poszukujących. Nawet jeśli podtemat nie pasuje dokładnie do Twojej oferty produktów lub usług, spróbuj zbudować dzięki temu autorytet.

Podczas generowania tematów dla swojego modelu, badanie słów kluczowych może być twoim przewodnikiem. Możesz użyć domyślnych słów wyszukiwania Google w czasie rzeczywistym, aby zorientować się, czego szukają ludzie wokół wyszukiwanego hasła.

SEO, marketing treści i struktura witryny

Po zdefiniowaniu planu content marketingu, określając, jak pasuje on do struktury Twojej witryny może wydawać się nieco zagmatwany. Witryny internetowe nie są dokładnie zgodne z modelem typu hub-and-spoke (piasta i szprychy).

Strony centralne powinny łączyć treści z całej witryny, bez względu na to, gdzie się ona znajduje. Należy odwoływać się do powiązanych treści, takich jak posty na blogu, strony produktów i komunikaty prasowe ze stron głównych. Ważne jest, aby połączyć treści pomocnicze ze stronami głównymi i odwrotnie. To da wyszukiwarkom jasny sygnał, że jesteś autorytetem.

lokalne SEO

Lokalne SEO

Jeśli Twoja firma ma co najmniej jedną fizyczną lokalizację, w której odwiedzają Cię klienci, to lokalne pozycjonowanie jest kolejną warstwą potrzebnej optymalizacji.

Wyszukiwanie lokalne to duży czynnik napędzający fizyczny ruch klientów będących w okolicy lokalizacji Twojego sklepu. Coraz więcej osób używa takiego wyszukiwania, ta liczba rośnie.

Według Google 50% osób, które przeprowadziły lokalne wyszukiwanie na swoim telefonie, przeszło od witryny do fizycznej lokalizacji w ciągu jednego dnia!

Optymalizacja pod kątem lokalnych firm wymaga dodatkowej pracy. Ta praca się zaczyna z zapewnieniem prawidłowego wyświetlania Twojej firmy w Mapach i wyszukiwarce Google.

Ważnym elementem jest jednolite nazewnictwo we wszystkich miejscach

 (Google, Bing, Panorama Firm, Facebook itp.).

 

Niespójności mogą wyglądać podejrzanie lub nieprofesjonalnie. Istnieje wiele miejsc, w których można zdobyć wpisy i linki dla lokalnych firm:

  • Media społecznościowe
  • Lokalne książki telefoniczne
  • Lokalne gazety
  • Lokalne szkoły, uniwersytety i stowarzyszenia

Kolejnym istotnym elementem lokalnego SEO jest generowanie pozytywnych recenzji. Mając więcej 5-gwiazdkowych ocen, tym większe jest prawdopodobieństwo, że zostaniesz wyróżniony i zwiększysz liczbę kliknięć.

Automatyzacja i monitorowanie procesu recenzji ma kluczowe znaczenie. Tu też istnieją narzędzia i usługi, które mogą wyeliminować ciężką pracę z tego procesu.

Podsumowanie.

Ten krótki poradnik SEO, ma na celu wprowadzenie osób w tematykę, ale również ostrzega specjalistów przed popełnieniem elementarnych błędów. Mam nadzieję, że ten tekst przyda się zarówno osobom, które zaczynają przygodę z pozycjonowaniem, ale też tym, które jakąś wiedzę mają.

Naturalnie, tematyka jest tak rozległa, że nie sposób w jednym wpisie ująć pełnego spektrum tematu. Z pewnością poszczególne tematy trafią pod lupę w moich kolejnych wpisach i będą bardziej szczegółowo opisane. Do czego z góry zapraszam.