Czym jest marketing internetowy?

Tempo, w jakim dyscyplina marketingowa ewoluuje każdego roku, jest wyzwaniem zarówno dla indywidualnych ekspertów marketingowych, jak i firm jako systemów, które nieustannie konkurują o globalnych konsumentów.

Wraz z rozwojem Internetu jako głównego kanału i najlepszych okazji do realizacji optymalnego modelu marketingu „jeden na jeden”, pojawił się i stale doskonali się marketing internetowy jako nowy obszar teorii i praktyki marketingu.

Z drugiej strony siła i atrakcyjność otoczenia internetowego zmieniły również sposób zachowania konsumentów, tworząc nowe wzorce i styl życia, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu odpowiednich strategii marketingu internetowego, znacznie różniących się od tradycyjnych.

Dlatego celem tego artykułu jest zbadanie podstaw marketingu internetowego oraz analiza wyzwań i możliwości, którymi powinny się zająć nowoczesne firmy w swoich strategiach marketingu internetowego, wraz z możliwymi ograniczeniami i zagrożeniami, które pojawiły się na rynku elektronicznym.

Globalna liczba witryn internetowych

Słowem wstępu

Globalna liczba witryn internetowych wzrosła z 17 mln w 2000 r. Do 1,7 mld w 2019 r. Na całym świecie rośnie liczba użytkowników Internetu i telefonów komórkowych, zwłaszcza z rynków wschodzących, sprzedaż m-commerce stale rośnie, opcje wysyłki i płatności zostały uproszczone, a główne światowe marki zostały wypchnięte na nowe rynki międzynarodowe. Nadeszła era internetu i cyfryzacji, a internet szybko się rozwija każdego dnia, szczególnie w czasach pandemii Covid19.

W następstwie ulepszeń technologii mobilnych i tabletów oraz mediów społecznościowych, marketing wkroczył w nowe, złożone i wymagające środowisko rynkowe. Internet stał się głównym miejscem dla biznesu i najpopularniejszym kanałem komunikacji, tworząc nowe zasady i nowe role zarówno po stronie podaży, jak i popytu, a marketing internetowy i handel elektroniczny stały się głównym przedmiotem zainteresowania i umiejętności biznesowych we wszystkich gałęziach przemysłu.

Marketing stał się dziś zupełnie nową dyscypliną w porównaniu z tą, która była znana dziesięć lat temu, czyniąc tradycyjne metody marketingowe mniej efektywnymi i kosztownymi.

Analizując zachowania klientów w Internecie oraz nowe modele interakcji i komunikacji między klientami, zwracam uwagę na wszystkie wyzwania i możliwości, które powinny znaleźć się w strategii marketingu internetowego współczesnych firm, a także ograniczenia i zagrożenia, które pojawiły się na rynku elektronicznym.

MARKETING INTERNETOWY – ZAKRES I TERMINOLOGIA

Marketing internetowy to termin, który z każdym dniem rozszerza swój zakres. Poza tym, komunikacja z konsumentami przez kanał internetowy przybiera niemal codziennie różne formy i nazwy.

Generalnie jest to obszar, który implikuje szybkie zmiany i nowe wymiary we wszystkich jego segmentach. Dlatego ważne jest, aby poznać i śledzić tempo wszystkich zmian w marketingu internetowym, biorąc pod uwagę, że istnieje zupełnie nowa terminologia związana z różnymi podejściami i strategiami marketingu internetowego, które są fundamentalne dla uzyskania trwałej przewagi konkurencyjnej.

Najczęściej porównuje się marketing cyfrowy i internetowy. Te dwa terminy są podobne, ale nie są synonimami. Mimo że marketing cyfrowy jest również nazywany marketingiem internetowym, marketingiem online, marketingiem internetowym lub marketingiem opartym na danych, jest to ogólny termin określający grupę procesów marketingowych, które wykorzystują wszystkie dostępne kanały cyfrowe i technologie internetowe w celu promocji markowych produktów i usług.

Jego rozwój jest bezpośrednim wynikiem zwiększonego wykorzystania danych elektronicznych, mediów cyfrowych i wpływu na sferę biznesową na całym świecie. Tak więc jego rozwój podążał głównie za ulepszeniami Internetu, co jest powodem, dla którego ma tak wiele przejawów.

Niektórzy autorzy twierdzą, że marketing cyfrowy i marketing internetowy to nie to samo. W związku z tym marketing cyfrowy jest szerszym pojęciem, które obejmuje zarówno technologie cyfrowe online, jak i offline oraz wiele kanałów pod nimi, podczas gdy marketing internetowy opiera swoje działania wyłącznie na Internecie.

Niektóre z cyfrowych kanałów marketingowych to marketing smsowy, cyfrowe reklamy drukowane, marketing telewizyjny, reklama radiowa itp. Nie dotyczy to marketingu internetowego, ponieważ niektóre kanały marketingu cyfrowego niekoniecznie wymagają połączenia z Internetem.

Ponadto zarówno marketing cyfrowy, jak i internetowy obejmują sieć, wyszukiwarkę, media społecznościowe, pocztę elektroniczną, reklamę cyfrową i oba są bardzo skuteczne w prowadzeniu, analizowaniu i mierzeniu całkowitych efektów kampanii marketingowych.

Marketing internetowy wykorzystuje nowoczesne technologie i łącze internetowe do osiągania celów marketingowych. Przewaga kanałów internetowych nad tradycyjnymi kanałami i mediami, pojawienie się nowych kanałów marketingowych itp.

GENEZA KLIENTA Z INTERNETU.

Internet i nowoczesne technologie zmieniły także sposób, w jaki ludzie się zachowują, wchodzą w interakcje, komunikują się i kupują. Big data stało się nie tylko rzeczywistością biznesową, ale także rzeczywistością każdego konsumenta, który musi dostosować się do wieku informacyjnego i wypracować nowe wzorce zachowań.

Wchodząc na rynek internetowy, firmy faktycznie chowają zasłonę ogromnego rynku i odbiorców nowej ery, których nie można ignorować. Klientów internetowych można łatwo śledzić, zwłaszcza że smartfony stały się dominującym środkiem dostępu do Internetu we wszystkich grupach wiekowych. Preferują kanały cyfrowe do badania, wyboru i zakupu marek.

Klienci Internetu nie są biernymi obserwatorami wydarzeń rynkowych; są aktywnymi uczestnikami dialogu z firmami, współtwórcami strategii marketingowych oraz aktywnymi sędziami wszelkich działań i decyzji firm. Ich moc jest związana z czterema źródłami:
1. technologiczne – prawo do bycia wysłuchanym;
2. ekonomiczne – prawo wyboru;
3. społeczne – prawo do informacji oraz
4. prawne – prawo do bezpieczeństwa”.

Oprócz dzielenia się informacjami o produktach i usługach, z których korzystają, przyciąga ich wiele opcji udostępniania informacji o sobie. Ktoś określił publiczność internetową jako „wnikliwą, podzieloną i cyniczną”, wskazując na ilość wolności, przestrzeni i władzy, jaką zdobyli w ciągu ostatnich kilku lat.

Konsumenci online są bardzo wymagający pod względem zadowolenia z komunikacji marketingowej oraz doświadczenia z produktami i usługami, z których korzystają. Informacje bez zaangażowania i rozrywki nie wystarczą, aby osiągnąć zachwyt. Konsumenci cały czas poszukują wyjątkowych, odmiennych i hiper-spersonalizowanych treści, zgodnych z ich stylem życia i idealnym obrazem siebie. Korzystają ze wszystkich opcji online, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla ich zainteresowań.

KANAŁY MARKETINGU INTERNETOWEGO

Chociaż początki marketingu internetowego związane są z boomem reklamowym i pierwszymi wersjami optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO) w 1995 r., dziś jest to pojęcie zbiorcze dla „marketingu e-mailowego, optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, marketingu w mediach społecznościowych, płatności za kliknięcie, wyświetlaj reklamy na stronach internetowych, reklamy gier, marketing w wyszukiwarkach i podobnych.
Marketing internetowy jest podzbiorem marketingu cyfrowego, jego głównym składnikiem i wykorzystuje głównie kanał internetowy do promocji firmy. Główne kanały marketingu internetowego to:
– Stronie internetowej,
– Marketing w wyszukiwarkach,
– Marketing w mediach społecznościowych,
– Marketing treści,
– Marketing e-mailowy,
– Marketing mobilny,
– Banery reklamowe.

Strona internetowa jest punktem wyjścia w internetowej kampanii marketingowej i komunikacji z klientami. Jest to miejsce w przestrzeni cyfrowej, należącej do firmy, w którym można znaleźć wszelkie informacje o firmie i jej produktach. Jest to również miejsce docelowe dla wszystkich banerów, profili w mediach społecznościowych, tekstów i podobnych treści o firmie, które istnieją w Internecie.

Specyficznym i bardzo popularnym rodzajem strony internetowej jest blog, który generuje swoją moc wywierania wpływu na konsumentów poprzez dostarczanie informacji na określony temat (najczęściej o produktach) w formie osobistej opinii, zwykle wystawianej przez eksperta lub zwykłego konsumenta, swoje pierwsze wrażenia na ten temat wypowiada w formie osobistego pamiętnika.

Search Engine Marketing (SEM) to narzędzie zwiększające widoczność strony firmowej i usprawniające promocję firmy w Internecie. Wykorzystuje płatne linki reklamowe (platformy pay per click – np. Google Adwords) i Search Engine Optimization (np. Google, Bing, Yahoo) w celu przyspieszenia ruchu w witrynie – w szczególności celem jest przyciągnięcie jak największej liczby docelowych użytkowników i zwiększenie odwiedzin na stronę internetową i znajomość marek firmy. W tym procesie szczególną uwagę należy zwrócić na proces projektowania unikalnych i atrakcyjnych treści dla docelowej grupy odbiorców.


Marketing w mediach społecznościowych to innowacyjne narzędzie, którego organizacje używają do tworzenia bardzo silnych relacji publicznych z klientami w sieciach wirtualnych. Platformy mediów społecznościowych (np. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn itp.) Składają się z dużych i różnorodnych społeczności klientów, które nie są tak łatwo dostępne i widoczne w tradycyjnych kanałach. Grupy te mają ogromną siłę w dzieleniu się informacjami o firmie i jej produktach, wyrażaniu osobistych opinii, ocenianiu swoich doświadczeń, które mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne.

Serwisy społecznościowe pomagają usprawnić komunikację ze wszystkimi użytkownikami, a każdy serwis społecznościowy wymaga innego podejścia, technik i strategii marketingowych. Prowadzenie marketingu za pośrednictwem sieci mediów społecznościowych nie polega na tym, abyś przedstawił swoją historię; chodzi o Twoich klientów; chodzi o większą przejrzystość, zdobywanie zaufania i budowanie wiarygodności. Sieci społecznościowe zapewniają doskonałą okazję do osiągnięcia maksymalnych wyników przy minimalnych nakładach inwestycyjnych.

Marketing treści

To strategiczne podejście marketingowe, które koncentruje się na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, odpowiednich i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania jasno określonej grupy odbiorców oraz ostatecznie, nakierowania klientów na dochodowe działanie.

To dobra opowieść o firmie, opisana w stu słowach, bez wzmianki o referencjach, markach i wszystkich innych superlatywach, która nawet bez tych elementów ma atrybuty autentyczne, skupione i istotne. Celem jest stymulowanie i utrzymywanie działań i interakcji klientów z firmą i jej markami za pomocą autentycznych, oryginalnych i inspirujących treści.

Marketing e-mailowy

To bezpośrednia droga do osobistej i spersonalizowanej komunikacji z nowymi i starymi klientami. Pomaga w docieraniu do większej liczby klientów i przekazywaniu różnorodnych komunikatów w kreatywnych formach z możliwością uzyskania bezpośredniej informacji zwrotnej od klientów i łatwego pomiaru jego efektywności.

E-mailowe kampanie marketingowe są opłacalne, spersonalizowane, szybkie, masowe, ale ukierunkowane, zatwierdzone przez konsumentów, którzy zwykle są świadomie zarejestrowani na firmowych listach e-mailowych, łatwe do śledzenia itp. Jednak bardzo ważne jest, aby unikać spamowania konsumentów wieloma informacje, które nie są istotne, ale wysyłane są tylko po to, aby zapamiętać konsumentom obecność firmy.

Marketing treści

Marketing mobilny

Polega na tworzeniu treści lub reklam, które są widoczne i odpowiednie dla urządzenia mobilnego. Oznacza to jakąkolwiek działalność marketingową prowadzoną za pośrednictwem wszechobecnej sieci, do której konsumenci są stale podłączeni za pomocą osobistego urządzenia mobilnego.

Marketing mobilny stał się koniecznością biznesową w ciągu ostatnich kilku lat, biorąc pod uwagę, że zakres zaangażowania mobilnego konsumentów jest tak wszechobecny, że żadna firma nie może go zignorować i sugeruje, że cały marketing musi być najpierw zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych. Smartfony to urządzenia, które zawsze znajdują się „w kieszeni” swoich użytkowników, ze stałym połączeniem z Internetem, więc szansą, jaką daje firmie marketing mobilny, jest tworzenie w pełni spersonalizowanych informacji dla klientów w zależności od ich lokalizacji.

Reklama displayowa skupia się na wykorzystaniu elementów wizualnych, takich jak obrazy, filmy, animacje, a nie na testach, w tworzeniu świadomości marki i wizerunku, a wreszcie sprzedaży.

Kanały marketingu internetowego, wraz ze wszystkimi możliwościami, jakie dają rozwijającym się biznesowi online, można również przedstawić jako drzewo marketingu internetowego. Główne części drzewa – głębokie korzenie, mocny pień i gałęzie – wykazują pierwszeństwo i porządek w realizacji strategii marketingu internetowego.

skuteczne pozycjonowanie

STRATEGIA MARKETINGU W INTERNECIE

Tworzenie nowych stanowisk, takich jak Chief Digital Officer (CDO), Chief Information Officer (CIO), Chief Technology Officer (CTO) i wielu innych świadczy o tym, jak ważne jest, aby firma nadążała za trendami w erze cyfrowej, zwłaszcza w zakresie transformacji tradycyjnych systemów organizacyjnych i kultur.

Firma konsultingowa Russell Reynolds Associates opisuje CDO jako „osobę, która pomaga firmie napędzać wzrost poprzez przekształcanie tradycyjnych firm „analogowych” w firmy cyfrowe oraz nadzorowanie operacji w szybko zmieniających się sektorach cyfrowych, takich jak aplikacje mobilne, media społecznościowe i powiązane aplikacje, towary wirtualne, a także „dzikie internetowe zarządzanie informacjami i marketing”.

W związku z tym w nadchodzących latach cała dyscyplina marketingowa musi zostać ostosowana do nowego klimatu biznesowego. Skuteczna strategia marketingu internetowego wymaga zintegrowanej kampanii, współpracy i koordynacji wszystkich działań i aktorów, aby uniknąć tworzenia zduplikowanych lub nieskorygowanych treści, które nie są zgodne z ogólnym celem marketingowym.

Przejrzystość jest na najwyższym poziomie, a każde działanie jest rejestrowane i można je śledzić. Marketerzy muszą odejść od mentalności reakcyjnej (centrum kosztów), ale postrzegać siebie jako strategów rozwoju – i realizować cyfrowy plan dotyczący podróży zakupowej swoich członków – obejmujący świadomość, rozważenie, zakup, adopcję i wspieranie.

Podstawowe umiejętności specjalisty ds. marketingu są obecnie związane z zarządzaniem danymi, analityką, zarządzaniem danymi i raportowaniem. Poza tym podkreślam rolę marketingu przychodzącego i sztukę angażowania się z klientami na każdym etapie podejmowania decyzji, tworząc głębszą i inteligentniejszą rozmowę z potencjalnymi klientami.

Marketing przychodzący (linkowanie), jako jedna z podstawowych strategii marketingu internetowego, odnosi się do preferowanego i wysoce skutecznego podejścia do docierania do konsumentów, którzy są przeładowani informacjami z różnych mediów, i odnosi się do przyciągania uwagi konsumentów poprzez dostarczanie wartości, która w pierwszej kolejności stworzy relację, zbuduje zaufanie i ostatecznie doprowadzić do sprzedaży.

Wskazówki dotyczące skutecznej strategii marketingu internetowego, kładą nacisk na następujące ważne składniki podejścia linków:

– tworzenie strategii słów kluczowych i optymalizacja strony internetowej – aby klienci mogli ją łatwo znaleźć poprzez pozycjonowanie,
– tworzenie blogów i ofert marketingowych – przyciąganie odpowiednich ludzi do Twojej firmy i oferowanie im wartości,
– promowanie treści w mediach społecznościowych – wykorzystanie siły platform społecznościowych i stworzenie grupy fanów, którzy będą angażować się w udostępnianie wirusowych treści firmy,
– przekształcanie ruchu na stronie internetowej w leady – przekształcanie odwiedzających witrynę w potencjalnych konsumentów,
– pielęgnowanie leadów za pomocą ukierunkowanych komunikatów – pozostawanie w centrum uwagi potencjalnych klientów i kreowanie chęci zakupu,
– optymalizacja marketingu pod kątem przeglądania mobilnego – optymalizacja wszystkich treści i ofert pod kątem urządzeń mobilnych,
– analizowanie i doskonalenie strategii biznesowych i marketingowych – badanie strategii marketingowej od początku do końca i doskonalenie jej we wszystkich punktach.

Biorąc pod uwagę, że klienci są bardzo zainteresowani wywieraniem wpływu na członków ich społeczności online, „influencer marketing” wraz z marketingiem treści stały się bardzo skutecznymi i kreatywnymi narzędziami do „docierania do wielu mikrorynków, do których firma tradycyjnie nie docierałaby w reklamach internetowych lub telewizyjnych kampanie.

Marketing internetowy wymaga całościowej strategii i zaangażowania wszystkich kanałów dostępnych w przestrzeni online, przy ciągłej ocenie i doskonaleniu umiejętności i wiedzy menedżera marketingu internetowego.

Planując strategię marketingu internetowego, firmy powinny skupić się na racjonalnych i emocjonalnych korzyściach dla firmy, produktów lub usług w każdym medium. Wskazówki, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu planów marketingowych:
– każda firma powinna mieć własną stronę internetową,
– strona internetowa firmy musi być zoptymalizowana pod kątem obsługi komputerów stacjonarnych, telefonów z systemem iOS, Android i tabletów,
– blogowanie to świetne narzędzie do utrzymywania kontaktu z klientami, a sekcja blogowa na stronie powinna być inspirująca,
– komunikacja powinna być dostosowana do różnych zainteresowań wielu docelowych odbiorców,
– wszystkie komunikaty marketingowe w każdym medium powinny być starannie zintegrowane,
– profile publiczne wszystkich pracowników powinny być zgodne z wizerunkiem i interesami organizacji,
– projekt wszystkich komunikatów jest bardzo ważną częścią komunikacji i przyciągania uwagi,
– kontakt przez filmy i transmisje na żywo są skuteczne w komunikacji online,
– wyróżnić biznes na tle konkurencji wyjątkowym przekazem,
– kontakt z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych jest koniecznością,
– śledzić zainteresowania klientów i trwale dostosowywać się.

Ogólnie rzecz biorąc, istnieją trzy podstawowe zasady marketingu internetowego, które są kluczowe dla odniesienia sukcesu na rynku wirtualnym:
– natychmiastowe reagowanie na odbiorców w odpowiednim czasie,
– personalizacja
– trafność informacji.


Siła strategii marketingowej w środowisku internetowym, zwłaszcza za pośrednictwem platform mediów społecznościowych, polega na tym, że inwestując mniej pieniędzy firma może osiągnąć lepsze wyniki, a dodatkowo w porównaniu z tradycyjnym rynkiem nie ma ograniczeń geograficznych i czasowych.

influencer marketing

OGRANICZENIA I RYZYKO MARKETINGU INTERNETOWEGO

Z drugiej strony, planując optymalną strategię online, bardzo ważna jest świadomość wszystkich ograniczeń i możliwych zagrożeń związanych z wdrożeniem marketingu internetowego.
Umożliwienie klientom bycia poinformowanymi, mówienia lub pisania bezpośrednio tego, co myślą i czego chcą, oznacza wymaganie znacznie więcej niż firma początkowo planowała dać.

Wszyscy interesariusze szukają długoterminowych relacji opartych na dostarczaniu wysokiej wartości, a partnerzy biznesowi są niezbędni, jeśli firma chce dotrzymać kroku innowacjom. Dodatkowo konkurencja na rynku elektronicznym jest trudniejsza niż kiedykolwiek, przejście z jednego produktu na inny jest łatwiejsze niż kiedykolwiek, ponieważ różnorodność dostaw jest duża, co sprawia, że proces angażowania klientów i utrzymywania ich lojalności jest jednym z najtrudniejszych zadań firmy.

W świecie online treść jest wszystkim. Jest to jeden z podstawowych środków marketingu internetowego i mediów społecznościowych, który stał się nowym hybrydowym składnikiem zintegrowanej komunikacji marketingowej, będącym potężną bronią w angażowaniu klientów i tworzeniu znaczących relacji. Jednak kontrolowanie treści nie jest łatwym zadaniem – jest raczej trudnym zagadnieniem, które stoi na czele każdej skutecznej strategii marketingu internetowego.

Drugim dylematem w biznesie online jest to, czy firma powinna mieć zarówno stronę biznesową w mediach społecznościowych, jak i stronę internetową, czy tylko pierwszą. Rośnie znaczenie profesjonalnej strony firmowej, która stała się standardem w strategii marketingu internetowego, ponieważ pozwala na lepszy marketing w wyszukiwarkach, pełną kontrolę treści, a co za tym idzie lepszy branding.

PODSUMOWANIE WNIOSKI

Technologia internetowa przesunęła granice w relacjach firma-klient i całkowicie zmieniła zarządzanie i procesy organizacyjne. Jeśli chodzi o dyscyplinę marketingową, połączony świat przyniósł mnóstwo możliwości i wyzwań.

Podobnie obserwacja zachowań klientów w Internecie oraz nowych modeli interakcji i komunikacji między klientami w marketingu w ogóle, a teraz zwłaszcza w środowisku internetowym, jest absolutnie niezbędna do określenia właściwych kierunków działań marketingowych.

Poza licznymi możliwościami, wdrożenie marketingu internetowego i osiągnięcie sukcesu w tym obszarze nie jest zadaniem łatwym. Odbiorcy online są bardziej niż kiedykolwiek wymagający, podzieleni i cyniczni. Współcześni klienci są bardzo wymagający pod względem treści i doświadczenia, jakie otrzymują od firm i marek, a także bardzo zainteresowani i aktywni w interakcji z członkami ich sieci online poprzez marketing szeptany, która odbija się echem na całym rynku.

Dla firmy może to być zarówno szansa, jak i przeszkoda, co jest powodem, dla którego opracowanie właściwej strategii marketingowej na każdym etapie podróży klienta ma kluczowe znaczenie dla przekształcenia potencjalnych konsumentów w fanów.

Przy ciągle zmieniających się produktach, usługach i technologii, szybka reakcja i dostosowanie się do nowej rzeczywistości rynkowej (z osiągnięciem najwyższego poziomu satysfakcji konsumentów) wymaga wielu umiejętności i wysiłku. Znajomość istoty metod i przejawów marketingu internetowego jest niezbędna w konkurencyjnym krajobrazie biznesowym. Oznacza to radzenie sobie z różnymi opcjami biznesowymi online, a także opanowanie nowych zasad strategii marketingu internetowego i tworzenie cyfrowych relacji z klientami.
Podążanie za trendami, innowacjami i nowymi wzorcami zachowania, zarówno konkurencji, jak i klientów stało się ważną częścią procesu tworzenia wyróżniającej się przewagi konkurencyjnej i docierania do docelowych segmentów klientów w erze cyfrowej. Wirtualny świat zapewnia dużo miejsca na ulepszenia, kreatywne podejście strategiczne i doskonałą wydajność i tylko od firmy zależy, jak to wykorzysta. Niniejszy tekst zaczerpnięty z pracy Aleksandra Grubor-a, zmodyfikowany z uaktualnionymi danymi.